Slim elektrisch rijden
Geef uw mening : 
 
( 0 stemmen )
Ontdek de bijbehorende producten

Slim elektrisch rijden

Alles over de oplaadmogelijkheden

​In 2022, één op de drie nieuwe auto's is geëlektrificeerd​ ofwel bijna 125.000 nieuwe wagens. Elektri​​sch rijden wordt dus voor steeds meer mensen realiteit. In het begin vraagt vooral het elektrisch laden een aanpassing. Daarom vind je in dit artikel heel wat informatie over laadpalen bij je thuis en op publieke plekken in binnen- en buitenland. Ook over de verzekering van een laadpaal krijg je een woordje uitleg.

​​​​​​​​​​Elektrisch rijden is aangenaam en comfortabel. Je rijdt relax, hebt probleemloos toegang tot elke LEZ lage-emissiezone en krijgt zelfs aparte parkeerplaatsen. Je raakt dus snel gewoon aan dat elektrisch rijden. Waar je wellicht nog het meest aan moet wennen, is het opladen van de wagen. Maar ook dat went snel en de laadinfrastructuur wordt steeds beter, zowel thuis als op verplaatsing.


Elektrisch oplad​en​ thuis

Een auto thuis opladen is veel goedkoper dan tanken, zeker als je stroom van zonnepanelen gebruikt. In principe kan je opladen via een gewoon stopcontact en een laadkabel. Maar dat gaat bijzonder traag en is in de praktijk eigenlijk alleen doenbaar (maar verre van ideaal) voor hybride wagens.

Wil je sneller en tegelijk veilig opladen, dan laat je best een apart laadpunt installeren tegen een muur of op een paal op de oprit. De installatie van een laadpaal thuis kost tussen duizend en tweeduizend euro, op voorwaarde dat er geen extra kabel getrokken moet worden of andere aanpassingen aan de installatie nodig zijn. Er komt ook nog een verplichte keuring bij. 

Een particulier (eigenaar of huurder) die een slimme laadpaal installeert in zijn woning en gebruik maakt van groene stroom, krijgt in 2023 een belastingvermindering van 30% op het factuurbedrag en 15% in 2024, voor een bedrag van maximaal 1.500 €, per oplaadpunt en per belastingplichtige.


Verzekering​​ laadpunt thuis

Als je bij je thuis een laadpunt installeert, meld je dat best bij je brandverzekeraar. Zo zorg je ervoor dat je altijd voldoende verzekerd bent. Ook als er brand ontstaat bij het opladen van je wagen. Bij verlies of beschadiging van je laadkabel komt bij sommige verzekeraars de omniumverzekering tussen. Bepaalde autoverzekeringen bevatten ook specifieke waarborgen voor elektrische voertuigen. Zo dekken ze bijvoorbeeld de kosten voor de veiligheidsprocedures die nodig zijn wanneer de batterij beschadigd is.


Elektrisch laden ​​onderweg

Een elektrische wagen opladen gaat het snelst als de batterij tussen 20 % en 80 % capaciteit heeft. Een goede tip is dus om te laden bij elke stop, zo gaat je batterij ook langer mee. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je een publieke laadpaal een hele dag bezet houdt. Wees hoffelijk tegenover andere bestuurders van elektrische wagens en verplaats je auto zodra hij voldoende opgeladen is voor je volgende rit.

Elektrisch opladen kan tegenwoordig aan steeds meer publieke en semi-publieke laadpunten: op openbare parkeerplaatsen, op parkings van winkels en restaurants, langs autosnelwegen en aan tankstations. Het is doorgaans wel duurder dan wanneer je thuis oplaadt. Bij snellaadpalen (minder dan een uur laadtijd) kan de prijs zes keer hoger liggen. Snelladen is ook minder goed voor de batterij, dus je doet het best alleen als het echt nodig is. Bij snelladen moet je ook altijd de laadkabel van de laadpaal zelf gebruiken. Check zeker of je wagen dit ondersteunt.

Betalen doe je met een bankkaart of een laadpas. De laadpas van de autoconstructeur kan je meestal alleen maar gebruiken binnen zijn eigen laadpalennetwerk. Het handigst is om daarnaast een laadpas bij de hand te hebben die compatibel is met meerdere netwerken van publieke laadpalen in binnen- en buitenland. Tal van apps vertellen je waar je een laadpaal vindt en of die in gebruik is. Zo'n app is ook handig om op voorhand de prijs per kw/h te checken zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Soms kan je ook een tijdsslot reserveren om je auto op te laden.

Wat als je schade veroorzaakt aan een publieke laadpaal of het laadpunt van iemand anders? Dan komt je BA autoverzekering tussen.


Elektrisch rijden​ in het buitenland

De eerste keer op naar het buitenland op vakantie met je elektrische wagen? Dat is best spannend, maar met wat voorbereiding lukt het zeker. Check de laadpunten op de route en op je bestemming. De meeste hebben ondertussen een Type 2-stekker, maar het kan geen kwaad om voor alle zekerheid ook een Type 3-laadkabel mee te nemen. Vooral in Frankrijk en Italië heb je die soms nog nodig. Je kan er in noodgevallen ook, weliswaar traag, je wagen mee opladen aan een gewoon stopcontact.

Plan je ritten in functie van je effectieve rijbereik. Calculeer altijd genoeg marge in. Zo verbruikt je wagen meer stroom als je op autosnelwegen rijdt en de airco op hebt. Ook koude en warme buitentemperaturen hebben een impact op je rijbereik.

Controleer of je laadpas werkt in het gebied waar je doorheen rijdt en op je bestemming. Als dat niet zo is, vraag je best tijdig de juiste laadpas aan. Een laadpas waarmee je bij zo veel mogelijk laadpaalnetwerken terechtkan, is natuurlijk het handigst.

 

Speel je met het idee om binnenkort elektrisch te gaan rijden? Lees dan ook meer over de (fiscale) voordelen, de nadelen en hoe dat zit als je pech hebt onderweg. Een elektrische auto verzekeren is even eenvoudig als bij een traditionele wagen.​

PLUG IN VOOR VOORDELEN!


Als je vóór 30/06/2023

  • Voor je elektrische of hybride wagen kiest voor BA Auto of Top Omnium van AG, krijg je tot 10% korting op je jaarlijkse premie en dit tijdens de hele duur van je contract.
  • Als je daarnaast ook Top Bijstand of Top Mobility & Travel Assist voor je elektrische wagen​ afsluit, krijg je een Mobiflow-laadpas en een herlaadbudget van 25 euro. Hiermee laad je je auto op aan bijna 200.000 openbare laadpalen in Europa en ongeveer 95% van de openbare oplaadpunten in België. ​

BEREKEN NU JE PREMIE​



 

In ons magazine