Belangenconflictenbeleid AG Insurance
AG Insurance is als verzekeringsonderneming actief op de Belgische markt in het
segment van verzekeringen voor particulieren en bedrijven. Zij laat haar producten
hoofdzakelijk verdelen via de
kantoren
van BNP
Paribas Fortis
en bpost bank
en via
verzekeringsmakelaars.
Daarnaast verdeelt zij haar producten eveneens via online kanalen, zowel direct als via de website van haar niet-verbonden verzekeringsagent Keytrade Bank.
AG Insurance heeft een zeer uitgebreid gamma van
kwaliteitsvolle verzekeringsproducten, gaande van BOAR
-
verzekeringen zoals de
woningverzekering en autoverzekering,
tot
levensverzekeringen,
zoals
schuldsaldoverzekeringen,
spaar
-
en beleggingsverzekeringen
en pensioenproducten.
Zorgplicht
De plicht om in ons aanbod van al die produ
cten te handelen in het belang van de cliënt
staat centraal in
de bedrijfscultuur van AG Insurance. Dit principe
wordt toegepast in alle
geledingen van de onderneming, ten opzichte van het management en andere betrokken
personen, ten opzichte van de ongeveer 4500 werknemers van AG Insurance en in de
relaties met onze
verzekeringstussenpersonen
en
dienstverleners zoa
ls experten en
medische raadgevers.
Rol van Compliance
Het
Compliance
departement
van
AG Insurance
–
dat is de dienst die er
over moet
waken dat de wetgeving door de onderneming correct wordt toegepast
–
heeft van het
management van AG Insurance een centrale rol gekregen in het
belangenconflictenbeleid. De onafhankelijkheid van
het
Compliance
departement
ten
opzichte van
het
management
en
de
operationele diensten van AG Insurance is een
bijkomende garantie voor de efficiëntie van het belangenconflictenbeleid.
DomeinenAG Insurance streeft ernaar om belangenconflicten in
al
haar verzekerings
-
en distributie
-
activiteit
en
te voorkomen. Zij concentreert de inspanningen qua belangenconflicten op
prioritaire domeinen waarin
het cliëntenbelang
belangrijk is. Dat is op de eerste plaats de
wijze waarop onze
verzekeringstussenpersonen
u
advies
verlenen over onze producten,
de
tarificatie
van onze producten en
de
productontwikkeling. Wij hechten daarnaast ook
veel belang aan de wijze waarop risico’s en verzekerden
geaccepteerd
worden
en de
manier waarop wij
uw schade beheren
en de
ze
of die van de benadeelden laten
expertiseren,
en
de wijze waarop wij de verzekeringsovereenkomst voor u
uitvoeren.
Identificatie van belangenconflictenHet
Compliance
departement
van AG Insurance volgt bovengenoemde domeinen op de
voet om situaties waarin zich belangenconflicten kunnen voordoen,
op te sporen. Enkele
voorbeelden:
schadegevallen
waarin cliënten met tegengesteld belang
betrokken zijn,
de wijze waarop de algemene voorwaarden voor cliënten worden toegepast in de
verschillende distributiekanalen
de wijze waarop onze verzekeringstussen
personen voor
de verschillende producten uit ons productgamma vergoed worden.
Maatregelen en procedures
betreffende
belangenconflictenHet beleid inzake
commerciële doelstellingen voor
werknemers bepaalt dat deze niet
gericht mogen zijn op bepaalde producten
of
bepaalde
productcategorieën om te
voorkomen dat het advies van de
verzekeringstussenpersoon
beïnvloed wordt. Voor de
schadegevallen in rechtsbij
stand voorziet de onderneming in een procedure van strikt
gescheiden beheer. Het beleid inzake vergoedingen aan
verzekeringstussenpersonen
bepaalt dat de regelingen voor de toekenning van deze vergoedingen jaarlijks moeten
voorgelegd worden aan het managem
ent en aan
het
compliance
departement
voor
objectief advies inzake belangenconflicten.
De binnen AG Insurance gehanteerde
vergoedingsregelingen komen de dienstverlening aan de cliënt ten goede en
maatregelen worden genomen opdat deze geen incentives vormen om anders te
handelen dan
in het belang van de
cliënt.
Informatie over belangenconflictenIndien zich een effectief belangenconflict voordoet dat een wezenlijk risico met zich meebrengt dat de belangen van één of meer klanten worden geschaad, wordt dit geregistreerd in een lijst bijgehouden door het Compliance departement.
Klanten worden voorafgaandelijk door AG geïnformeerd over een specifiek belangenconflict dat hun belangen kan schaden en dat niet afdoende wordt opgevangen door organisatorische maatregelen. Dit om de klant toe te laten met kennis van zaken te beslissen of hij, in het concrete geval nog zaken wilt doen met onze maatschappij.
Voor meer informatie over ons belangenconflictenbeleid kan u terecht bij
Dimitri VAN
EENOO,
Head of
Compliance , of
de
Compl
iance officers
Nadia RONGVAUX (NL)
,
Jean
-
Louis BAUDET (F
)
en Richard KUSMIRCZAK (F)
-
e
-
mail
compliance@aginsurance.be.
Wij herinneren eraan dat u voor klachten in verband met de uitvoering van uw
verzekeringsovereenkomst steeds
schriftelijk
contact kan opnemen met
onze dienst
Klachtenbeheer
-
e-mail :
customercomplaints@aginsurance.be.